Demonstration Practical Course

The demonstration practical course enables students of physics teaching to become familiar with the planning, set-up and execution of experiments commonly used in schools.

Demo Practical Course Ia, IIa and IIb

Totalreflexion
Picture: Sebastian Orth

Demo Ia and IIa

Demo Ia and IIa are mainly concerned with the handling of devices – from their criterion-related selection to safe operation and the finer points of evaluation.

The given experiments are well suited to talk about typical simplifications and model concepts, as well as to investigate their validity experimentally. The experimental and measurement methods cover a wide range of possibilities and, in addition to classical analog devices, modern computer-assisted measurement acquisition is on the agenda. Particular attention is paid to the special needs of demonstrating experiments: In order to open access to the understanding of physics, a suitable introduction and presentation of the experiment is required – links to everyday life and how to facilitate the understanding of the idea behind the experiment will be discussed, as well as the presentation of the execution and evaluation appropriate for the target audience.

Picture: Sebastian Orth

Demo IIb

In Demo IIb, the focus is then increasingly on the planning and presentation of experiments that can accompany a series of lessons. In particular, alternatives, other perspectives and different experimental options can be tried out and compared. The participants receive targeted feedback on the presentations of the experiments, which facilitates the further development of their experimental knowledge and skills.

Contacts

Demo lab course I & IIa

Working area(s)

Demo lab course I & IIa

Contact

work +49 6151 16-20051

Work S2|07 110
Hochschulstraße 6
64289 Darmstadt

Demo lab course IIb

Contact

work +49 6151 16-20050

Work S2|07 110
Hochschulstraße 6
64289 Darmstadt

Projects

Current Teaching Activities

  • >>Demo Lab Course Physics IIb (German)
  • >>Tutorial on physics for student teachers (German)

Research

  • 2019 Athene Preis für Gute Lehre, Fachbereichspreis des FB Physik für Engagement und Enthusiasmus beim Konzipieren, Aufbauen und Weiterentwickeln von Experimenten für die grundständigen Physikvorlesungen. Erik Kremser, Sabine Eisenach, Frauke Müller und Kevin Göttmann
  • 2014 Athene Preis für Gute Lehre, Fachbereichspreis des FB Physik für vorbildliches Engagement in der Vorlesungsassistenz sowie den Tutorien und dem Demonstrationspraktikzum für Lehramtsstudierende der Physik.
  • 2011 Preis für besondere Verdienste (Erfolge) in der akademischen Lehre der Vereinigung von Freunden der Technischen Universität Darmstadt e.V. Außergewöhnlicher Einsatz für die großen Emperimentalvorlesungen selbst unter erschwerten Bedingungen und für Saturday Morning Physics.

Scientific Term Papers

Influenzmaschine
Picture: Sebastian Orth

Term Papers in the Demo Practical Course

The scientific term paper can be done in connection with the demo practical course. If you, as a teacher candidate, want to do a thesis in physics on the front line of research, inquire in the different working groups about their research areas and contact the working group leader.

Professors and Lecturers at the Department of Physics

Koß, Anne (2023)
Dokumentation zum Erwerb digitalisierungsbezogener Kompetenzen in ausgewählten Lehrveranstaltungen der Studiengänge Lehramt Physik (opens in new tab)
Wiening, Felix (2021)
Integration digitaler Kompetenzen im Kompetenzbereich Simulation und Modellierung im Demonstrationspraktikum Physik der TU Darmstadt (opens in new tab)
Sekyra, Patrick (2020)
Vergleich computerunterstützter Messwerterfassungssysteme für den Physikunterricht (opens in new tab)
Ballensiefen, Yanick (2016)
Eine Lehrveranstaltung – ein Dokument. Kollaborative Lerntagebücher im Tutorium zur Physik (opens in new tab)
Fischer, Julian (2015)
Erstellung einer adressatengerechten Methode um die gewinnbringende Nutzung von Tablets im Physikunterricht zu fördern (opens in new tab)
Ortelt, Raimund (2015)
Auswahl und Erprobung von Hard- und Software für die Verwendung von Windows-Tablets im Lehrbetrieb am Beispiel des Physikunterrichts (opens in new tab)
Celik, Safiye (2014)
Schülervorstellungen irritieren – Eine didaktische Rekonstruktion des Themas Stromkreise (opens in new tab)
Arnold, Thomas (2014)
Das Tablet als Arbeitsgerät für den Lehrenden – Untersuchung der Auswirkungen auf Motivation und Befindlichkeit von Schüler/innen im Physikunterricht derSekundarstufe II am Beispiel einer Unterrichtseinheit über den piezoelektrischen Effekt (opens in new tab)
Jentzsch, Patrick (2013)
Das Android-Tablet als Arbeitsgerät für den Lehrenden in der Schule – Entwicklung einer Arbeitsumgebung für den Physikunterricht
Blöcher, Simeon (2013)
Das iPad als Arbeitsgerät für den Lehrenden in der Schule – Entwicklung einer Arbeitsumgebung für den Physikunterricht
Dietz, Johanna Christina (2013)
Physik in der Küche – ein Konzept, den Physikunterricht am Alltag der Lernenden zu orientieren (opens in new tab)
Cipura, Tobias (2012)
Vergleich mobiler Messwerterfassungssysteme für den Physikunterricht
Höfler, Sebastian (2010)
Ein Learn-Management-Kurs mit Videoaufzeichnungen zur Ergänzung der Experimentalphysikvorlesungen (opens in new tab)
Faulhaber, Jennifer (2009)
Entwicklung eines schülergerechten E-Learning-Angebots zu physikalischen Themengebieten mit videobasierten Versuchsreihen
Kellner, Jan (2009)
Aufbau einer Learn-Management-Plattform zur Vorbereitung auf das physikalische Demonstrationspraktikum (opens in new tab)
Ploch, André (2017)
Die Nutzung von Mobile Devices im naturwissenschaftlichen Unterricht durch Lehrkräfte – Eine empirische Untersuchung (opens in new tab)
Busch, Thomas (2012)
Entwurf physikalischer Schülerversuche für die Werner-von-Siemens Schule, Wetzlar